Sleutelen ?

Op Volvo-forum.nl zijn verschillende zg. projecten te zien. Reportages van Volvoliefhebbers die d.m.v. fotoreportages laten zien hoe ze een bepaald probleem hebben opgelost. Probleem is eigenlijk niet altijd de juiste benaming. Vaak is het een verslag van het mooier maken van de auto. Hoe plaats ik een achterklepspoiler op een V70 of hoe sluit je een iMIV (iPOD-adapter) aan in de auto.
Indrukwekkend is een project van een Amazon die in deplorabele staat werd aangeschaft. De verkoper had de staat van de auto iets florissanter voorgesteld dan bij thuiskomst werkelijkheid bleek te zijn. Gelukkig betaalde de forummer er niet al te veel voor en is het een man met 2 rechter handen. In een groot aantal foto’s is te zien hoe de auto kaal gemaakt wordt, er op strategische plaatsen gelast wordt en hoe de auto uiteindelijk in een nieuwe kleur, glimmend door de APK keuring komt. De auto wordt nu ingezet als trouwauto voor Volvoverslaafden.

Bij een klassieker als de Amazon is de techniek nog redelijk eenvoudig. Iedereen met enige technische kennis en handigheid kan zo’n auto uit elkaar sleutelen en, met behulp van een technisch handboek en wanneer hij goed heeft opgelet waar alle schroefjes zaten, ook weer in elkaar. Het onderhoud wordt door de liefhebbers dan ook vaak zelf gedaan en slechts voor de officiële formaliteit, de APK, ziet de auto de garage. Nieuwe Volvo’s maken het de sleutelaar een stuk lastiger. Waar je vroeger met een schroevendraaier de carburateur kon afstellen heb je nu een laptop met geavanceerde software nodig. Alles in een moderne auto is met alles verbonden. Ik kan me nog herinneren dat ik bij de dealer kwam omdat de regensensor van mijn S60 kennelijk niet meer reageerde op nattigheid. Verbaasd hoorde ik zijn vraag ‘doen je elektrische spiegels het nog wel?’ De ontwerpers van de auto hadden bedacht dat beide functies aan een en hetzelfde computerchipje konden worden toevertrouwd. En naar ik me herinner waren beide functie geïntegreerd in een van de optiepakketten.

 

Sleutelen wordt er door alle elektronica in moderne auto’s niet gemakkelijker op. Zelfs het verwisselen van een lampje (‘zullen we dan de andere ook meteen maar even doen’) is een klusje waar je, naar het lijkt,  voor op cursus moet zijn geweest. Geen wonder dat het bezit van een klassieke Volvo in populariteit groeit bij die mensen die er een uitdaging in zien hun auto zelf rijdend te houden. Ik heb de stap naar een Amazon of 245 nog steeds niet gewaagd en laat mijn 'moderne' V70 als dat nodig is, lekker verwennen door de dealer.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.