Een selectie van de columns die ik schreef voor Volvo Drive magazine kun je hier (opnieuw) lezen.
Ze zullen in de loop van de tijd allemaal worden geplaatst, in volgorde van nieuw naar oud.

#75 Onderbroken

Ooit, zei ik, ooit wil ik weer een 245, de tank die ik vroeger ook had. Ik vond er meer dan genoeg op de Gebruikte Auto sites maar er was altijd wel iets waardoor het toch niet het exemplaar was dat mij aansprak. Om mezelf te beschermen had ik de gewoonte dat, als ik iets wilde hebben, ik niet moest zoeken maar gewoon moest afwachten tot er iets om mijn pad zou komen.

Lees meer »

#74 Ik vertrek

Ooit had ik het plan om te emigreren naar Australië. Ik kwam net van school en had geen idee wat ik zou gaan doen. Toen ik een advertentie tegenkwam waarin een voorlichtingsbijeenkomst in hotel Krasnapolsky (dat moet je een Amerikaan eens laten uitspreken) werd aangekondigd besloot ik daar eens te gaan luisteren. Het werd een desillusie. Ze zaten daar helemaal niet te wachten op mensen met een MEAO opleiding. Loodgieters en timmerlieden hadden ze nodig, mensen die een écht vak geleerd hadden. Tja, en dat had ik niet. Gelukkig vond ik niet veel later een leuke job en het is allemaal toch wel goed gekomen.

Lees meer »

#73 Afgeleid

Ik had het vroeger op school al, zelfs zo erg dat ik mijn plek aan het raam moest ruilen voor eentje aan de gangkant van de klas. Ja, ik was snel afgeleid. Uren kon ik uit het raam kijken en had dan geen idee waar de les over ging. Buiten was zoveel interessanter dan binnen en zelfs een leeg schoolplein gaf me meer inspiratie dan het schoolbord. Digibord heet dat tegenwoordig. Daar schrijf je niet met krijtjes op maar dat gebeurt vanuit de computer. Schrijven is ook zoiets. Kinderen kunnen bijna niet meer schrijven las ik, omdat ze alles intikken op hun laptop.

Lees meer »

#71 Blauw

Als ik mensen tref gaat het vaak over Volvo. Ik hoor dan wel dat ik blauw bloed moet hebben, Volvoblauw om precies te zijn. Dus, een onderzoek.

Lees meer »

#70 Geluid

Ik heb pas laat mijn rijbewijs gehaald. De noodzaak van autorijden was er niet en ik had ook geen affiniteit met auto’s. Pas toen het niet anders kon en ik voor m’n beroep de weg op moest ben ik gaan lessen. Omdat ik niet genoeg over m’n schouder keek (ik kijk liever vooruit dan achteruit) zakte ik de eerste keer maar een paar weken later was het toch zover dat ik bij een bevriende garagehouder een auto kon gaan uitzoeken. En wat was ik trots op mijn eerste auto, een gebruikte bordeaurode Peugeot 204 met schakelpook aan de stuurkolom en een schuifdakje mét slinger.

Lees meer »

#69 Mobaco

Enige tijd geleden stuitte ik op zolder op een doos die ik in jaren niet gezien had. Een bouwdoos uit de jaren ’50 waarmee ik als klein jongetje vele uren speelde. Het systeem heet MOBACO en bestaat uit een grondplaat met gaten waarin op vaste onderlinge afstand houten paaltjes gestoken kunnen worden. Tussen die paaltjes schuif je dan paneeltjes, ramen en deuren, dak er op en op die manier kun je hele bouwwerken creëren.

Lees meer »

#68 Crash

Het zal rond 2011 geweest zijn dat ik door Hans Blokzijl werd uitgenodigd om de opening van zijn vernieuwde privé Volvomuseum Swedish Collection bij te wonen. Binnen de hekken van zijn boomkwekerij in Baarn had hij een deel van een grote schuur vrijgemaakt om, verdeeld over 2 etages zijn verzameling van toen zo’n 80 bijzondere Volvo’s te stallen.

Lees meer »

#67 Appie

Toen het Coronavirus de kop op stak en Nederland in lockdown ging besloten we de contacten zo veel mogelijk te mijden en in plaats van de supermarkt te bezoeken, de boodschappen te laten brengen.

Lees meer »

#66 Houden of weggooien

Ik denk dat Iedereen wel zo’n plek in huis heeft. Je zet er spullen ‘even’ weg omdat je eigenlijk op dat moment niet weet waar je er mee naartoe moet. Wij hebben daarvoor de zolder. Bereikbaar met zo’n uitschuifbare houten trap. Volgens mij genoemd naar de vliering en/of zolder, de vlizotrap dus.

Lees meer »

#65 Herinnering

In mijn werkzame leven was ik veel onderweg. Ik bezocht leveranciers en klanten in binnen- en buitenland. De verre afstanden vanzelfsprekend per vliegtuig en binnen Europa was de Volvo meestal mijn vervoer.

Lees meer »

#64 Vergissing

Vandaag viel me onder het rijden ineens op dat mijn V70 nog niet eens 175.000 kilometer heeft gereden. In het verleden zou ik dat een oude auto hebben gevonden en had ik ‘m al lang ingeruild voor iets nieuws. Maar sinds ik de berichten op Volvo-forum lees heb ik geleerd dat het leven van een Volvo eigenlijk pas bij 200.000 kilometer begint en sommigen reppen zelf pas over een échte Volvo als hij de 3 ton gehaald heeft. En dat dat geen uitzondering is merk ik in mijn webshop. Daar zijn stickers te koop die Volvorijders trots op de achterruit plakken als er weer een mijlpaal gehaald is en er gaat er toch elke maand wel eentje met een half miljoen kilometers of meer op de post.

Lees meer »